ריצה בימי קורונה: איך עושים זאת בצורה בטוחה?

ריצה בימי קורונה: איך עושים זאת בצורה בטוחה?

  לא רק אתם גומעים מרחקים ארוכים בזמן ריצה –   מסתבר שגם הרסס הבוקע מפיכם או אפכם בעת שיעול ועיטוש בזמן ריצה עף למרחק רב יותר ממרחק הריחוק החברתי המומלץ.   חבישת מסכה היא לפיכך חשובה, אך איך היא משפיעה על הריצה?   ובכלל, האם לא כדאי להעדיף הליכון עד יעבור הזעם?   כל התשובות, כאן:   וירוס הקורונה שיבש את חיינו כליל בכל תחום של החיים, מהעבודה ועד למוסדות החינוך, מהאינטרקציות החברתיות ועד להרגלים היומיומיים שלנו.   יש לו גם השלכות רבות על אותו חלק ביום שלנו שתורם מאוד לבריאותנו ולחוזק גופני – שגרת האימונים והכושר שלנו.   בגלל הבידוד והנחיות הסגר עד מאה מטרים, רבים ויתרו בלב כבד על שגרת הריצה הממכרת שלהם,   או בחרו באלטרנטיבה המתבקשת בימים אלו – המשך אימון, אך על הליכונים ומסלולי ריצה, בחסות הבית הבטוח.   יש מי שזכה לגור בטווח קצר מספיק מגן ציבורי או שטח אחר לריצה, אך איך רצים ומתאמנים בחוץ בעידן הקורונה?  

חשיבות האימון לבד: הרוק והרסס הטיפתי שלכם מגיעים רחוק משחשבתם

הנחיות ארגוני הבריאות קובעות שיש לשמור על מרחק של 2 מטרים מכל אדם אחר שאינו מבני ביתכם.   אך מסתבר שהנחייה זו אינה נכונה לגבי מתאמנים, בריצה או ברכיבה על אופניים, ואפילו בהליכה מהירה.   החוקרים ברט בלוקן ופביו מליציה חקרו את התנהגות הפצת הרסס הטיפתי (אותם נוזלים הנפלטים מהגוף בעת התעטשות או שיעול והעלולים להכיל את הוירוס)   בעת ריצה, ואף יצרו סימולציה של אופן התפזרותו – אותה ניתן לראות כאן:     מסתבר שהמרחק המינימלי המומלץ אינו מספיק אם מתאמנים ביחד, בריצה זה אחרי זה.   כשאתם בתנועה מהירה, הרסס הטיפתי מתנהג אחרת.   המודלים שהם יצרו מראים כי חשוב לשמור על מרחק גדול יותר, וכן להעדיף ריצה לבד, או ריצה זה לצד זה (במרחק גדול מספיק, כמובן) מאשר זה אחרי זה.   גם אם נדמה לכם שאינכם נושאים את הוירוס, כדאי לדעת שחלק גדול מהנדבקים אינם מפגינים תסמינים   (או בעלי תסמינים קלים בלבד), ואתם אכן עלולים להדביק את מי שרץ לפניכם או מאחוריכם.   בנוסף, הוירוס יכול לשרוד זמן רב על משטחים שונים, בין כמה שעות לימים ארוכים, כך שהרסס הטיפתי הנ”ל מדבק יותר מששיערתם.  

לרוץ על הליכון או לרוץ עם מסיכה?

  לאור הדברים הללו, האפשרויות מצטמצמות:   גם כך לא לכולנו יש אתר סביר לריצה במרחק 100 מטר מהבית, ובוודאי לא עבור ריצות ארוכות, וכן עם מסלול רחב מספיק כדי לאפשר ריצה זה לצד זה במרחק גדול מספיק.   האם להעדיף הליכון או מסלול ריצה ביתי, או שפשוט להשתמש במסכה נגד הדבקה, שכרגע ממילא מחויבת בחוק?  

האם בכלל אפשר לרוץ עם מסכה על הפנים?

  התשובה היא כן. בהחלט ניתן לרוץ עם מסכה על הפנים.   עם זאת, אכן יש לה השפעה על האימון: קודם כל, היא לא הכי נוחה. שנית, בגלל חבישתה, אתם שואפים פחות אוויר פנימה (כ-10-20 אחוז פחות).   זה דורש מכם מאמץ רב יותר, כמובן, אם כי אפשר להסתכל על הצד החיובי – עם הזמן המאמץ ישפר את תפקוד הראות.   הבעיה היא שבריצה ארוכה המסכה צוברת לחות, מה שמכביד על הנשימה לא נעים, וגם פוגע ביעילותה של המסכה. אם יש לכם משקפיים, הם עלולים להתמלא אדים.   בקיצור, זו אינה האופציה האידיאלית.  

הליכון ביתי – פתרון מושלם

לכן, אם אתם מעוניינים בריצה לאורך זמן, ולא סיבוב קצרצר, יהיה לכם נוח וקל יותר לבחור באופציה של מסלול ריצה והליכונים, איתם תוכלו להתאמן בבית, ללא חובת מסכה וללא חשש ממגבלות מרחק מהבית.   למרבה הצער, ימי הקורונה מחייבים אותנו להסתגלות ולשינוי הרגלים – גם בהרגלי הכושר.   אין זה אומר שצריך להפסיק להתאמן, אבל כן לשנות גישה ולבחור בצורת אימון אחרת עד חלוף הזעם. ולזכור, כי גם זה יעבור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *