איך לתכנת את המוח שלך מחדש באימוני כושר

איך לתכנת את המוח שלך מחדש באימוני כושר

סוף סוף הצלחת להביא את עצמך לחדר כושר. סיימת את כל הסידורים ועכשיו אתה מוכן להשקיע בבריאות שלך. לאחר שהתארגנת עם הבגדים החדשים והמגבת הקטנה, עשית חימום קצר ועכשיו אתה מתחיל ללכת על ההליכון, יפה מאוד! לא כל אחד מצליח להביא את עצמו למצב הזה. אתה יודע שכרגע את משפר את הסיבולת לב ריאה, הדם זורם לכל החלקים בגוף ויכול להיות שאתה אפילו שורף קלוריות. אבל האם זה הכול? או שנשאל את זה בצורה אחרת: האם אפשר להשיג יותר מזה בחצי שעה על ההליכון ? האם אפשר להשיג גם מטרות נוספות בזמן האימון הזה?

למקסם את האימוני כושר

על בסיס חזית חקר המוח ניתן להעיד שאפשר להשיג מטרות נרחבות הרבה יותר מההיבט הפיזי בלבד. ניתן לייצר שינויים במוח. במאמר זה אציג את האפשרויות שניתן למקסם תוך כדי הכושר, אסביר את הבסיס המדעי לכך ואתן כמה תרגילים מעשיים שניתן להוסיף תוך כדי ריצה או הליכה על הליכון או ברכיבה על אופני הכושר.

לתכנת את המוח

בעשור וחצי האחרונים ישנה מהפכה בחקר המוח. מדובר על שני דברים עיקריים שהתגלו:

  1. היכולת הפלסטית של המוח, האפשרות ליצור שינויים במבנה, בקשרים ואפילו ביצירת תאים חדשים במוח בכל שלב בחיים.
  2. המוח בנוי בצורה של רשת עצבית אחת גדולה, עם קשרי ערבות בין החלקים השונים.
    זה אומר שבמקרים מסוימים חלקים אחרים של המוח יכולים לגבות, חלקים אחרים שנפגעו.

איך לתכנת את המוח בחדר כושר

ישנם ארבעה אזורי מפתח במוח שהפעלה של אחד מהם יכולה לגרום לשינויים נרחבים. אחד מהם הוא האזור המוטורי, אז אם נחזור לזה שהצלחת להביא את עצמך להתאמץ על ההליכון, אתה כבר עושה שינויים במוח שלך. עצם העובדה שאתה מרגיש טוב אחרי כמה דקות קשור לכך שהמסרים הביוכימיים מעבירים מידע במוח ובמערכת העצבים. אבל אמרנו שזה לא הכול. אפשר להמשיך להזיע בהליכה או בריצה ובמקביל להביא את עצמך למצב מלא בעוצמה, זה נקרא עיגון.

התניות ואיך הן משפיעות עלינו

האם קרה לכם פעם שנסעתם במכונית, מצב הרוח שלכם היה קצת ירוד ולפתע התחיל להתנגן שיר מוכר ברדיו. מבלי ששמתם לב לכך, פתאום מצב הרוח השתנה ללא היכר. ההסבר שעומד מאחורי התופעה הזו הוא שהשיר הזה קשור אל זיכרון מסוים אצלכם שבו הייתם במצב רוח חיובי. יכול להיות ששמעתם את השיר הזה בחוף הים, בדיוק הייתה שקיעה מרהיבה והייתם מוקפים בחברים הכי טובים שלכם. הקול, המראות והתחושות התחברו לכדי מצב רוח מדהים. עכשיו כשאתם נוסעים באוטו, מספיק רק שיתנגן השיר, גם ללא המראות והחברים מסביב, וזה משנה לנו את מצב הרוח מבלי שהיינו מודעים לכך.

הפרסומות הטובות עובדות עלינו באותה צורה. שימו לב לפרסומות האחרונות של קוקה קולה, בפרסומות רואים רק את הבקבוק והיד. לאן נעלמו המסיבות? היכן חוף הים? מסתבר שכבר אין צורך בהם. במשך שנים הציגו לנו את התמונה המלאה והמוח שלנו עיבד את המידע עד למצב ששתיית קולה מכניסה אותנו לחוויה ״המדהימה״ שמכרו לנו במשך שנים. עכשיו מספיק רק לראות את היד בפרסומת מחזיקה בקבוק זכוכית קר והמוח משלנו עושה את השאר.

המטרה – לקחת שליטה ולתכנת את המוח בזמן האימון כושר

עד עכשיו דיברנו על דברים שמשפיעים עלינו מבחוץ, לרוב ללא רצון או בחירה שלנו. עכשיו נלמד איך ניתן להשפיע על עצמנו ובכך להשיג את המטרות שלנו בארבעה שלבים.

  1. לפני שאתה עולה על ההליכון בחר מטרה! במידה ואתה רוצה להביא את עצמך למצב שיא ומצב רוח טוב זה משהו אחד אבל אם בכוונתך להרגיע את המערכת בגלל עומס יתר זה דבר אחר לחלוטין. מצא מקום שקט או שים אוזניות ותחליט מה חשוב לך כעת.
  2. הקשב לגופך, לדוגמא אף על פי שהחלטת להרים את האנרגיה, יכול להיות שהגוף עוד לא מוכן לכך. במקרה כזה מומלץ שתתחיל בהליכה איטית ותתמקד בנשימות סדירות. כמו כן, שים לב למנח הגוף, הכתפיים, הראש וצורת ההליכה.
  3. הכן את גופך לעיגון (נמשיך לצורך העניין אם המטרה של הגברת האנרגיה). חזה פתוח, נשימות עמוקות וקצובות, מבט קדימה וצעדים נמרצים. מומלץ במצב זה גם לדמיין דמות שהשפיעה עליך כמו מנהיג או כוכב מאיזה סרט, תנסה לחכות את ההליכה שלהם. ואז תגביר את הקצב.
  4. עגן את המצב. המשך בקצב אחיד, תרגיש איך הגוף שלך זורם והמערכות עובדות בסנכרון מדהים. לאחר מכן ברגע אחד קמוץ את אחד האגרופים הכי חזק שאתה יכול. אז תשחרר. במידה ונותר בך עוד כוח חזור על הפעולות הנ”ל שוב ואז ברגע השיא קמץ שוב את אותו האגרוף למשך כמה שניות.


מה בעצם התרחש בתרגיל?

רצף הפעולות שתוארו לעיל מנצלות למעשה מצב פיזיולוגי מוגבר (הליכה, ריצה, רכיבה על אופני הכושר או שימוש באליפטיקל). הפעולות משתמשות בשני מושגים מעולם חקר המוח. כוח הריכוז והצפייה וכוח העיגון. ברגע שאנחנו מחליטים על משהו חשוב, המוח שלנו מתחיל לפעול בכיוון זה (השלב הראשון). כאשר אנו מחברים מצבים פיזיולוגים ורגשיים שונים לכדי פעולה פיזית ספציפית (לדוגמא האגרוף המקומץ, או משהו אחר שתבחרו בו). ייווצר במוח שלנו חיבור בין פעולת קימוץ האגרוף לבין מצב הרוח המוגבר.

לאחר שתתרגלו זאת מספר פעמים יהיה בידכם כוח עצום וחדש. תוכלו לייצר מצב רוח מוגבר בכל עת שתרצו, בעצם כל מה שתצטרכו לעשות הוא להתרכז ולקמץ את שוב את אותו האגרוף בחוזקה.

ידידיה דוארי - מאמן אישי לשיפור מצבים נפשיים דרך טכניקות גופניות


ידידיה דוארי - מאמן אישי לשיפור מצבים נפשיים דרך טכניקות גופניות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

0733752527