כושר גופני ככלי לשיקום לאחר פציעה או ניתוח

לאה גיידוקוב - מטפלת בכירה בעיסוי רפואי.

בחייו של כל אדם ישנם רגעים בלתי צפויים ולא נעימים היכולים לשנות את חייו כמעט ללא היכר. פציעה כזאת או אחרת, בין אם זה בעבודה או במהלך החיים הפרטיים יכולה לעכב ואף להפסיק את מסלול חייו של אדם בבת אחת. אנשים שעוברים תאונה אף פעם לא מוכנים לזה מראש והשינויים הללו יכולים לערער את האדם לא רק מבחינה פיזית אך גם נפשית ברמה העמוקה ביותר. ברמה הפיסית פציעה חמורה יכולה להוביל לחבורות, נקעים, שברים או במקרה היותר גרוע לנזק בשלד או במערכת השרירים. לכן, אסור להתייאש, להקטין ראש ויש צורך אמיתי לשמור על אופטימיות ולהתמקד בהחלמה נכונה ובריאה.

הניתוח הוא רק ההתחלה

רוב הפציעות במערכת השריר והשלד דורשות טיפול מהיר של רופא מומחה ואפילו ניתוח בכדי לצמצם את הנזק ולנסות להחזיר את המצב לקדמותו. אך חשוב לציין שהעובדה ששבר התרפא  ושהעצם גדלה כראוי והתחברה למקומה על ידי סיוע רפואי לא מבשרת החלמה מלאהזהו רק השלב החלקי בתהליך השיקום אותו עובר החולה. ברוב המקריםחולים אשר סבלו מטראומה יזדקקו למכלול אמצעים משקמים. זאת בשל העובדה שחוסר התנועה, חוסר פעילות הגופנית, שיבושים בעבודת כלי הדם ושינויים אחרים מובילים למצב של ניוון השריר, תנועה מוגבלת של המפרקים ואפילו שינויים בתפקוד האיברים. ההצלחה בטיפול הפציעה של החולה לא תלויה אך ורק באיכות הטיפול הרפואי המיידי אותו מקבל החולה אלא גם בשיקום הפוסט טראומטי הנערך בצורה הנכונה ביותר על ידי איש מקצוע מומחה.

להגדיר את מטרת השיקום

לאחר הטיפול הראשוני, טיפול בשבר עצמו והצלחה בשיקום ואיחוד העצם תמיד ישנה האפשרות שעצם הפונקציה של האיבר נפגעת. מטרת הטיפול המשקם היא להשיג נורמליזציה יציבה של תפקוד האיברים הפגומים. כמו כן השיקום נועד גם בכדי להחזיר את החולה לכל התפקודים החברתיים ויכולתו לחזור לעבוד בסביבתו הטבעית.

השיטות העיקריות בטיפול שיקומי שלאחר הפציעה הינם: תרגולים פיזיים משקמים, טיפול מנואלי, עיסוי רפואי, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק פסיכותרפיה.

Lea Gaydukova - מטפלת בעיסוי

כושר גופני כשלב מכריע בתהליך השיקום

בכדי למנוע ואף לבטל שינויים פוסטטראומטיים נהוג לבצע תרגילים פיזיים הייחודיים למטרה והתנועה המסוימת אשר זקוקה לשיקום. אימון זה חייב להיות מדוד ובעל מינון מוגדר מראש. פעולות אלו מהווים את אחד הגורמים החשובים התומכים בפעילות החיונית של אדם בריא ולכן אלו גם ממריצים את המנגנונים המשפיעים ומפצים את גוף המטופל. תהליכי הסתגלות אלו משפיעים באמצעות מערכת הרגולציה המרכזית על אספקת הומיאוסטזיס. לכן, בשלב מתקדם של השיקום וכמובן לאחר התייעצות עם מומחה, ניתן להיעזר במכשירי כושר כגון אופני כושר, הליכון, הליכון שיקומי בכדי לעזור לתהליך השיקום אותו עובר המטופל. השימוש בכלי עזר אלו יכולה לתרום רבות להתאוששות הכללית של הנפגע מכיוון שתרגילים פיזיים מונעים התפתחות של אטרופיה ושינויים כגון ניוון ברקמות ואיברים.  

התייעצו עם מומחה ולאחר מכן תתמידו בטיפול

חשוב להדגיש שאין לזלזל בבחירת תהליך השיקום והטיפולאף על פי ששיקום לוקח הרבה זמן ואנרגיה היעילות של מוכחת ולכן יש לשמור על אופטימיות והתמדה. תהליך השיקום יכול להיות ארוך וכואב ולכן חייבים לקחת ברצינות גמורה גורמים רבים המשפיעים על אופי הטיפול כגון אופי וחומרת הטראומה, שלב התהליך הפתולוגי, מצבו הגופני והנפשי של החולה, הכשרתו הגופנית. ישנה אפשרות

להתאים תכנית שיקומית יעילה המשלבת פעילות גופנית כמעט לכל אדם אבל צריך לעשות זאת תוך התחשבות במטופל ובשלב בו הוא נמצא בתהליך השיקום. לכן, חשוב לא לעשות החלטות פזיזות אלא לפנות למומחה ראוי שיוכל לפקח על תהליך השיקום של המטופל.

 

רפואה שלמה.

 

Lea Gaydukova - מטפלת בעיסוי
Lea Gaydukova

לאה גיידוקוב
מעסה בעיסוי רפואי

לאה גיידוקובה היא בוגרת מכללת וינגייט ומנהלת את המרכז לבריאות הגב “מישאלה” בפתח תקווה, מטפלת בכירה בעיסוי רפואי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

0733752527