פעילות גופנית לגיל השלישי

יהונתן ארנון מאמן כושר אישי וריצה - פעילות גופנית לגיל השלישי

הגיל השלישי מאפיין את כל אותם אנשים הנכנסים לשנות ה 60 לחייהם ומעלה. גם בגיל מבוגר חשוב מאוד לבצע פעילות גופנית. מי שביצע פעילות גופנית רוב חייו, מצבו טוב יותר וברור שעליו להמשיך ולבצע אותה גם אם זה אומר לשים לב לכמה הגבלות שנובעות מסיכונים עקב הגיל. לעומת זאת מי שלא התמיד בפעילות גופנית בשנותיו הצעירות יותר, חשוב מאוד שיתחיל דווקא עכשיו.

בדרך כלל לאנשים המגיעים לגיל השלישי מתפנה קצת יותר זמן. הם יוצאים לפנסיה או עובדים פחות. לרוב בגילאים האלו פחות צריך לרדוף אחרי כסף. הילדים כבר גדולים ויכולים לדאוג לעצמם ויש יותר זמן פנוי. לכן התירוצים הישנים של אין לי זמן נדחקים לאחור והפעילות הגופנית בהחלט יכולה למלא את הזמן המיותר וגם לתרום מאוד לגוף ולשיפור אורח החיים בגיל השלישי.

המלצת משרד הבריאות

לפי משרד הבריאות, מומלץ לבני 60 ומעלה לבצע לפחות כ20 דקות של פעילות גופנית מגוונת ביום המשלבת בתוכה את ארבעת מרכיבי הכושר הבאים:

אימון לשיפור היציבות ושיווי משקל

תרגילים לשיפור יכולת הגמישות

עבודה על בניית  כוח שריר

אימון לשיפור סיבולת לב ריאה

אציין שמרכיב הכושר החסר, שפחות מומלץ לבצע אותו בגיל מבוגר, הוא מרכיב המהירות. כמו כן אני מדגיש שחשוב מאוד לשפר את כל ארבעת המרכיבים ולא להתמקד במרכיב אחד, כפי שמרבית האנשים עושים. לפני שמתחילים להתאמן חשוב מאוד להתייעץ קודם כל עם רופא, לוודא איזו פעילויות אפשר לבצע וממה עדיף להימנע. למשל אנשים עם בעיות לב, סביר מאוד להניח שהרופא יגביל אותם לדופק מסוים לדוגמא לא לעבור את ה 130 פעימות בדקה. או אנשים הסובלים מדלקות פרקים או עצמות חלשות יוגבלו להרים עד משקלים מסוימים מאוד.

לאחר קבלת ההמלצות והאישור הרפואי כדאי להתייעץ עם איש מקצוע מתחום הכושר שיכוון ויסביר בדיוק אילו תרגילים כדאי לבצע ואיך.

אימוני כושר מומלצים לגיל השלישי

  • אימון לשיפור היציבות ושיווי משקל

    בכדי לשפר את שיווי המשקל כדאי להתחיל בהדרגה תרגילים הגורמים לנו לצאת משיווי משקל. מערכות הגוף כמו המפרקים, שרירים והמערכת הוסטיבולרית יאלצו להתמודד עם האתגר ויתחזקו.
    לדוגמא עמידה על רגל אחת והחזקת כיסא יציב, המטרה לנסות להישאר על רגל אחת, להרחיק בהדרגה כמה שיותר את השניה ולנסות כמה שפחות לזוז. ברגע שהתרגיל נהפך לקל אפשר לעצום עיניים ובשלב מתקדם יותר לבצע את אותו התרגיל מבלי עזרה של הכיסא. ישנו כמובן גם ציוד כושר מקצועי המאפשר לבצע תרגילים לשיפור שיווי המשקל, כגון כדורי פיזיו, צלחות מסתובבות, פיתה וכו‘..

כדורי פזיו מומלצים

 

ציוד כושר אירובי ביתי

המלאי אזל

מזרוני יוגה ומזרוני אימון

מזרן אימון מתקפל 5 ס”מ B-CORE 9013B

390

עיצוב וחיטוב / אביזרי כושר

טבעת פילאטיס שחור B-CORE

59
קנה עכשיו

עיצוב וחיטוב / אביזרי כושר

כדור משקל רך 1.5 ק”ג B-CORE

23
קנה עכשיו

עיצוב וחיטוב / אביזרי כושר

כדור משקל רך 1 ק”ג B-CORE

21
קנה עכשיו

עיצוב וחיטוב / אביזרי כושר

כדור משקל רך 0.5 ק”ג B-CORE

19
קנה עכשיו
-10%

עיצוב וחיטוב / אביזרי כושר

משולש יוגה ופילאטיס משופע B-CORE

89
קנה עכשיו
  • תרגילים לשיפור הגמישות

    בשביל לשפר את הגמישות אפשר לעשות תרגילים סטטיים ודינמיים. בתרגילים סטטיים אנחנו נשארים באותו המנח ובתרגילים דינמיים אנחנו מזיזים את הגוף תוך כדי. את התרגילים הסטטיים כדי לעשות בין 30 שניות ועד לדקה שלמה כל תרגיל.
    דוגמאות לתרגילים:

     

תרגיל סטטי 
תוך כדי עמידה מטים את הגוף לכיוון הברך, מרגישים מתיחה באזור שרירי הגב, ירך אחורית וישבן ונשארים במנח של המתיחה בין 30 שניות לדקה.

תרגיל דינמי
תוך כדי עמידה מתרגלים תנועה תוך כדי הנפת הרגל קדימה ואחורה בערך 10 פעמים. המטרה היא כל פעם לנסות ולהניף אותה קצת יותר גבוה.

  • בניית כוח שריר

בכדי לחזק את השרירים צריך להפעיל התנגדות או כוח מסוים עליהם, למשל להרים משקולות, לדחוף את הגוף כנגד קיר או שולחן, לקום ולשבת וע”י כך מתגברים על כוח הכובד. ניתן להיעזר בציוד בשביל לפתח כוח כמו גומיות כוח, משקולות יד, TRX, מוטות ועוד..

יהונתן ארנון מאמן כושר אישי לגיל השלישי

 

  • שיפור סיבולת לב ריאה 

    בשביל לשפר את הסיבולת לב ריאה צריך להתמיד בתנועה מסוימת לאורך זמן. למשל הליכה מהיר, או ריצה קלה, רכיבת אופניים, ריקוד ועוד. אפשר לבצע את הפעילות בחוץ או בסטודיו, במידה ולא רוצים לצאת מהבית אפשר לקנות מכשירים יעודים לאימון זה כגון אליפטיקל, הליכון, ואופני כושר.

סיכום

לבני הגיל השלישי מומלץ לבצע לפחות 20 דקות של פעילות ביום. על הפעילויות להיות מגוונת ולהכיל אחד או יותר מארבעת  מרכיבי הכושר המומלצים. לפעילות הגופנית יתרונות רבים וחשובים אך מומלץ להתייעץ עם רופא לפני תחילת הפעילות ובמידת הצורך להיעזר במאמן מוסמך.

יונתן מאמן כושר לגיל השלישי

יהונתן ארנון מדריך כושר ומאמן ריצה
בוגר תואר ראשון בחינוך גופני מטעם וינגייט. התמחות במגמת טיפוח היציבה כמו כן מאמן כושר אישי לגיל השלישי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

0733752527