כיוונון נכון לאופני ספינינג

כוונון אופני ספינינג

הספינינג הוא כבר מזמן לא רק תופעה חולפת אלא חלק משמעותי מעולם הכושר המערבי. אופני ספינינג הומצאו על ידי הרוכב האופניים המקצועי גונתן גולדברג בכדי להמשיך להתאמן ברכיבה גם בימים המושלגים ביותר של החורף האמריקאי. הספינינג בא לדמות רכיבת כביש מקצועית והוא חלק ממשפחת אופני הכושר אבל היחוד שלהם הוא המבנה שלהם, שיטת הרכיבה וכמו כן גם בסוג האימון שהוא מספק למתאמנים. ישנם אינסוף חוגי ספינינג ייעודיים בקבוצות, שיעורים אישיים וכמו כן ישנם אנשים המתאמנים בבית עם אופני ספינינינג ביתיים. ניתן לומר שאימון הספינינג הוא יותר אינטנסיבי מרכיבה על אופני כושר קלאסים. לכן במידה וסוג אימון זה מתאים לנו מבחינת סגנון ומצב בריאותי, נוכל למצות יותר מטרות אירוביות של סיבולת לב ריאה המסייע בירידה במשקל ושמירה על גוף בריא.


שליטה על אימון סיבולת לב ריאה

אופני ספינינגבזמן רכיבת ספינינג יש לנו את היכולת לשלוט על מאמץ הפידול בזמן אמת על ידי ויסות הלחץ המופעל על גלגל התנופה. הפעולה נעשית על ידי שימוש פשוט בידית הכיוון. ניתן לבנות תכנית אימונים אישית המשלבת סגנונות רכיבה שונים ולעלות ברמות הקושי עם הזמן.


כיוונון אופני הספינינג

אימון הספינינג הוא אימון מאוד אינטנסיבי ולכן בשום אופן אסור לזלזל בכיוון האופניים למידות הרוכב. ישנם שלושה אלמנטים שחייבים להתייחס אליהם לפני תחילת האימון:

  • גובה האוכף – ישנה מגמה לא בריאה של כיוון כיסא הרכיבה נמוך מהצורך. כוונון לא נכון יכול ליצור כאבי גב וברכיים. חשוב להדגיש שהגובה הנכון הוא כאשר רגל אחת ישרה על הפדאל אך בכל זאת לא מתוחה עד הסוף, כלומר לא נעולה (לא בפוינט).
  • מרחק האוכף מן הכידון – סממן טוב למרחק ראוי הוא כאשר אנו יושבים על האוכף תוך כדי איזון הפדלים בגובה שווה על ידי פעולה זו יהיה ניתן לקבוע את המרחק. אנו נמדוד זאת על ידי כך שהברך צריכה להסתיר במעט את הבהונות.
  • גובה הכידון – הכידון צריך להיות אנכי או מונמך רק במעט מגובה האוכף.


התכוננות לאימון ספינינג

מתיחות לפני אימון ספיניניגאם הנך לא מתאמן בקבוצת ספינינג אלא בגבך חשוב לזכור לא לזלזל ולבצע מתיחות לפני העליה על האופניים בכדי לא להפתיע ולא לפגוע בגוף. לאחר המתיחות נתחיל בחימום על ידי פידול של כ4-5 דקות ללא התנגדות ורק לאחר מכן נעלה את רמת ההתנגדות על ידי שימוש בידית הכוונון.

רכיבת ספינינג

בקבוצת ספינינג ישנה תוכנית מרכזית אותה מעביר המדריך. האימון המרכזי נמשך כ 45 – 60 דקות ומתחלק לכמה אלמנטים של סגנונות רכיבה שונים. חלקם מבוצעים בישיבה על האוכף וחלקם בעמידה. דוגמאות לסגנונות והאלמנטים הם:
רכיבה בסיסית יציבה , רכיבה בעמידה , ספרינט, הישענות ועוד.
עבור האנשים המתאמנים לבד בבית מומלץ בכל זאת לעשות מאמץ וללמוד את הטכניקות ממדריך מוסמך בכדי לא לפגוע בגוף וביעילות האימון.

 

טכניקת פידול נכונה

ישנו ערך לא מבוטל בללמוד את צורת הפידול הנכונה והיעילה ביותר. זוהי מיומנות לא רק עבור ספינינג אלא עבור כל סוגי הרכיבה. טכניקה זו טובה ומועילה גם ברכיבה על אופני כושר ביתיים קלאסים וכמובן ברכיבה חופשית בפארק על אופני שטח / כביש.

רוב האנשים למדו לרכב על אופניים בגיל מאוד קטן. הטכניקה הבסיסית שהם רכשו לרוב מסתכמת בפידול רק על ידי דחיפת הפדלים מטה. זוהי בהחלט הצורה הטבעית ביותר עבורנו אך היא אינה היעליה ביותר. כשאנחנו מפדלים רק בכיוון מטה אנו לא מנצלים נכון את שרירי מיתר הברך ובנוסף הרגל שעולה מעלה הופכת למעמסת משקל חסר ערך. כאשר הרגל שסיימה את הירידה מתחילה את העליה הפאסיבית היא לא עושה שום מאמץ ומאמצת את הרגל השנייה שמפדלת בכיוון מטה. הרגל המפדלת מטה סוחבת את המשקל של הרגל הפאסיבית. מעבר לבזבוז אנרגיה וחוסר היעילות ופסיביות פידול מסוג זה גורם לעיתים לקפיצות וחוסר יציבות של האוכף.



פידול מעגלי

טכניקת פידול נכונהכמו ברוב האמנויות הטכניקה הנכונה היא מעגלית. לאחר שהרגל ירדה מטה בפידול אנו נמשיך את התנועה במשיכה אחורה ולמעלה (בדומה לפעולת גירוד בוץ מתחתית הנעל) חשוב להדגיש שפעולת הפידול מעלה לא צריכה להיות עיקר המאמץ. כלומר הפידול מעלה נועד יותר בכדי להקל על העומס של הרגל השנייה המפדלת כעת מטה וכמו כן בכדי ליצור איזון בין שתי הרגליים.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

0733752527