משקולות יד: סוגים ותוכונות – מדריך לרכישה

אילו משוקולות יד מומלץ לרכוש? ולמה? 

תשכחו מהסטיגמה של ניפוח שרירים בלבד: אימון כוח והתנגדות עם משקולות יד מספק לגופכם מגוון יתרונות, משיווי משקל ועד הגדלת טווח התנועה, הוא מהנה, מאתגר, ומהווה אלטרנטיבה (או תוספת) נהדרת לאימון במכשירי כושר. במדריך שלפניכם נספר על סוגים, יתרונות ותשובות לכל השאלות אודות משקולות חופשיות. 

 

משקולות יד הן אביזר ספורט הרבה יותר ורסטילי משנהוג לחשוב:

יש בתחום שפע של סוגים, משקלים, צורות, חומרים וצבעים לבחירה.

ניתן להשתמש בהן בצורות רבות ושונות:

  • הן נפלאות לחיזוק שרירים
  • הן מעולות לתוספת אתגר וקושי בפעילות כמו פילאטיס
  • לחיטוב הגוף
  • לשיקום ולחיזוק
  • לשיפור היציבה של הגוף
  • ומספר התרגילים שאפשר לעשות עמן הינו כמעט אינסופי

המחיר שלהן נוח, והן מאפשרות לכל אחד להתאמן גם בבית או בחצר, בלי תלות בחדר כושר או במכשירי כושר גדולים.

אם תנסו, תתמכרו גם אתם לכיף, לאדרנלין ולאפקטיביות של אימונים עם משקולות יד.

800
700
600
+
המלאי אזל
500

מה מקור השם “משקולות חופשיות”?

פשוט מאוד:

המשקולת היא חופשית, כלומר אינה מחוברת לדבר וניתנת להזזה בכל צורה וכיוון.

זאת בניגוד למכשירי אימון גדולים (מולטי טריינר למשל), שבהם המשקולות מחוברות למכונה ואינן ניתנות לניתוק מהן.

יש שלל סוגים של משקולות חופשיות, כולל במשקלים עצומים (כפי שרואים במשחקים האולימפיים למשל),

אך אנחנו מתייחסים כאן יותר למשקולות יד, המכונות גם דאמבלים (דאמבלס Dumbbells).

 

מה היתרונות של אימון עם משקולות חופשיות לעומת אימון במכשירי כושר?

 שיפור שיווי המשקל:

עבודה עם משקולות יד, שהינה דינמית ורבת חופש תנועה, מאמצת את השרירים המייצבים, ומחייבת אותם לעבוד קשה – יותר מאשר באימון עם מכונה. הדבר אמור בעיקר לגבי שרירי זוקפי הגב ושרירי הבטן.

 

יציבה טובה יותר:

בזכות שיפור שיווי המשקל ודיוק העבודה על שרירים ספציפיים, היציבה כולה משתפרת.

 

חופש תנועה וטווח תנועה רחב יותר:

משקולות יד חופשיות כשמן הן – הן נותנות לכם הרבה יותר חופש ומגוון בתנועה לעומת מכונה, משוכללת ככל שתהיה.

בזכות התנועה המלאה של השרירים הם מתארכים ומתחזקים, והמפרקים נעשים גמישים יותר, וכך טווח התנועה של הגוף גדל.

 

התאמה אישית ודיוק:

החופש לנוע ללא מגבלות מכשיר מספק מגוון אפשרויות: גם עבודה על כלל שרירי הגוף, אבל גם אופציה להתמקד – אתם יכולים לבחור את קבוצת השרירים הרצויה לכם ולבצע תרגילים ייעודיים עבורה.

באופן זה ניתן להתאים את האימון לספורטאים חובבים ומקצועיים מכל תחום, בהתאם למיקוד הספציפי לענף הספורט שלהם.

אם יש לכם צד חלש, שנותן לצד השני לעשות את רוב המאמץ עבורו במכשיר כושר, הרי שעם משקולת יד תוכלו להתמקד בו ולפתח את יכולותיו וחוזקו.

 

עבודה על מגוון שרירים ועל קואורדינציה:

אימוני כוח והתנגדות עם משקולות יד עובדים על קבוצות שרירים רבות בו זמנית ומשפרים את הקואורדינציה בהפעלתן יחד ובביצוע מדויק של כל תרגיל.

 

המון אפשרויות ותרגילים לגיוון שגרת האימונים:

משקולות יד הן יותר מהכל ורסטיליות.

אין שום סיבה להשתעמם, אפשר תמיד לגוון את התרגילים, להתמקד בשרירים אחרים, ואפילו להמציא תרגילים לבד.

 זהו רק קמצוץ מאינספור האפשרויות שעומדות בפניכם:

  • דחיקת כתף
  • סקוואט עמוק
  • כפיפות מרפק
  • דדליפט רומני
  • חתירה, לאנג’ים
  • לחיצות חזה על פיזיובול
  • פלאנק צדי עם משקולת אחת

זול, נוח ונייד:

בואו נדבר על פרקטיקה – לא כל אחד יקנה סמית’ מאשין או מולטי טריינר הביתה, הן מטעמי תקציב והן מטעמי מקום.

משקולות חופשיות לעומת זאת הן הרבה יותר זולות, נוחות, קטנות וניידות.

כל אחד יכול לרכוש אותן, למצוא להן מקום בבית, וגם לקחת בקלות מהבית לחצר או לחופשה באילת כדי לא לשבור את רצף האימונים. הן לא מצריכות תחזוקה, ולא תופסות הרבה מקום.

 

האם יש חסרונות למשקולות יד? האם זה מסוכן?

הבה נדבר על עניין שמדאיג רבים שטרם ניסו להתאמן עם אביזר זה, ושבויים בקונספציה מוטעית:

משקולות יד לא “ישברו” לכם את הגב. כמו מכשירי כושר אחרים, אם אתם משתמשים בהם נכון הגב שלכם יתחזק, לא ייפגע.

כמובן שהיות ומדובר על עבודה עם משקל כבד צריך לדעת מה עושים כדי לא להסתכן בפציעה.

לכן, כדאי בהתחלה להיעזר בהנחיה והכוונה של מדריך מוסמך וללמוד איך לעבוד איתן בצורה בטוחה.

אם יש לכם בעיה רפואית כלשהי, התייעצו עם רופא תחילה.

וכמובן, נקטו זהירות – כשאתם מניחים אותן עשו זאת בזהירות, במקום המיועד, והתאמנו במקום מרווח על משטח יציב, נקי ונטול מכשולים.

 

זכרו גם תמיד להתחיל בחימום כדי להכין את שריריכם לקראת המאמץ, ולהוסיף תרגילי שחרור (קירור) בתום האימון. אל תתפתו לקפוץ ישר למשקל גבוה שהינו מעבר ליכולותיכם, אלא בנו את האימונים בהדרגה, לפי התקדמותכם האישית מאימוןן לאימון. בנוסף, הקפידו לא להתאמן משכי זמן ארוכים מדי, כדי לא להתיש את עצמכם ולא לפגוע ביעילות האימון. אימון של שעה הינו די והותר.

 

סוגים לדוגמא של משקולות יד חופשיות (דאמבלים):

יש מגוון רחב מאוד של משקולות יד / דאמבלים, הנבדלים זה מזה הן במשקל, והן בצורה, בסוג, בחומרים וגם בהיותן בעלות משקל אחיד או משתנה.

המשקל לרוב יהיה מצוין על גבי הפריט.

 

משקל משתנה:

הוא כאשר ניתן לשנות את משקלה של המשקולת, להגדילו או להקטינו – למשל בעזרת הברגה של צלחת במשקל אחר או צלחת נוספת על גבי המוט.

זאת בניגוד למשקולת של משקל אחיד, שמגיעה בכובד קבוע ובלתי משתנה.

ניתן לרכוש מוטות וצלחות מתברגות, דאמבלס שבהן אפשר להרכיב משקל משתנה על אותו המוט.

זה דורש התעסקות, אך מספק מספר משקלים על גבי מכשיר אחד.

משקוליות יד עם ציפוי או ללא ציפוי:

בעבר המשקולות הנפוצות ביותר היו משקוליות ברזל יצוק בחתיכה אחת, בצורת מוט עם כדור בכל קצה. עדיין ניתן להשיג אותן, והן לרוב הזולות ביותר מבין הסוגים, אם כי יש להודות שלהיעדר הציפוי יש את חסרונותיו.

 

כיום משקולות יד מצופות ניאופרן הן הבחירה המועדפת על פניהן ואין זה מפליא

הן צבעוניות ואטרקטיביות, בעלות אחיזה טובה יותר, מציעות ציפוי מנדף זיעה, והן גם יותר בטיחותיות ופחות מסוכנות לריצוף במקרה של נפילה (אם כי כמובן, עדיין מדובר במשקולות כבדות).

הן גם נוחות עבור אימוני שיקום, פיזיותרפיה, פילאטיס וכו’, ולכן פוגשים אותן בסטודיואים רבים. ישנם בשוק גם מוצרים דומים בציפוי גומי או ויניל.

 

משקולות יד משושה:

הכוונה היא למשקולות שקצוותיהן אינן בצורת עיגול אלא משושה (לפעמים לא משושה קלאסי אלא ריבוע עם פינות קטומות).

הציפוי (גומי בדרך כלל) לעתים רק על הצדדים בעוד המוט חשוף.

צורת המשושה מונעת התגלגלות של המכשיר על פני הרצפה. זהו סוג עמיד ונוח.

 

קטלבלס:

אם נלך קצת יותר רחוק עם העיצוב של משקולות להרמה ביד, נגיע אל רוסיה של פעם, שם הומצא מה שהיום נקרא קטלבלס, ומטרתן המקורית היתה בכלל שקילת סחורות בנמלים, בדרך כלל בכפולות של 16 קילו.

עם השנים הן הפכו מטמורפוזה מציוד של יורדי ים לאביזר כושר אופנתי ומעוצב, אך הן עדיין שומרות על אותה צורה מקורית בסיסית של כדור גדול עם ידית בראשו (אך במגוון רחב יותר של משקלים, ציפויים וצבעים כיאה לימינו, כמובן). קטלבלס הן נהדרות לאימון פונקציונלי ואימוני כוח, והן זוכות לפופולריות עצומה. הקישו כאן כדי ללמוד עוד על קטלבלס.

 

משקולות יד מתכוננות אוניברסליות:

משקולת מודולרית אשר ניתן ולהרכיב עליה משקלים מ-2 יקלוגרים ועד ל-20 קילוגרם לכל צד של משקולת.

על מגש פריקה וטעינה ייחודי ניתן להסיר ולהוסיף דסקיות משקל.

שימוש במשקולת אוינברסלית חוסך את הצורך במלאי של המון משקולות בודודות במשקלים נפרדים.

קל לשימוש, חוסך הרבה מקום ומאפשר אימון מגוון על טווח משקלים נרחב.

משקולות יד מתכוננות אוניברסליות:

משקולת מודולרית אשר ניתן ולהרכיב עליה משקלים מ-2 יקלוגרים ועד ל-20 קילוגרם לכל צד של משקולת.

על מגש פריקה וטעינה ייחודי ניתן להסיר ולהוסיף דסקיות משקל.

שימוש במשקולת אוינברסלית חוסך את הצורך במלאי של המון משקולות בודודות במשקלים נפרדים.

קל לשימוש, חוסך הרבה מקום ומאפשר אימון מגוון על טווח משקלים נרחב.

 

אם אתם רוצים להתאמן עם משקולת ביד אך ללא צורך באחיזה, נסו משקולות פרק כף היד מרופדות:

 הן חוסכות את האחיזה, ומתלפפות על פרק כף היד ברצועות סגירה המאבטחות אותן ומצמידות אותן למקומן.

הודות לכך הן כמו הופכות לחלק מהגוף, ומאפשרות להתרכז לגמרי בתנועה.

יתרון נוסף וחשוב מאוד שלהן הוא שאפשר גם להעביר אותן אל הרגל וללפף אותן סביב הקרסול כדי לעבוד על הרגליים. הקישו כאן כדי ללמוד עוד על משקולות קרסול וידיים.

 

לא מספיק לכם זוג אחד בלבד? ניתן לקנות סט משקולות יד

סט מובנה של מספר משקלים שונים במחיר מופחת, המאפשר גיוון. לעתים הסט יכיל כמה משקולות נפרדות ולעתים מוט עם כמה צלחות מתברגות, והכל במארז אחד.

אם יש לכם יותר מזוג משקולות או שניים, כדאי גם לדאוג לסטנד מקצועי להצבתן באופן בטוח, נוח ויציב.  

1,990

אימון פונקציונאלי / קרוס פיט

מכשיר חתירה אוויר מקצועי DK RW22

7,990
1,790
המלאי אזל

אימון פונקציונאלי / קרוס פיט

מכשיר חתירה אוויר מגנטי מקצועי IMPETUS IA 8000 am

5,290
6,990
3,290
5,790

אימון פונקציונאלי / קרוס פיט

מכשיר חתירה אוויר מקצועי SPORTOP R900

5,090

אימון פונקציונאלי / קרוס פיט

הליכון כושר מעוקל מקצועי B-CORE PRO HiiT 8000ic CURVE

14,390
המלאי אזל
8,990
המלאי אזל

אימון פונקציונאלי / קרוס פיט

מכשיר חתירה אוויר מקצועי CONCEPT 2 MODEL D

6,390

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.